Saturday, October 2, 2010

Mitä on hakukoneoptimointi?

Hakukoneoptimointi (engl. SEO = Search Engine Optimization) on prosessi, jolla saadaan verkkosivusto sijoitumaan mahdollisimman korkealle hakukoneiden hakutuloksissa. Hakukoneoptimoinnin tavoitteena on saada sivustolle mahdollisimman paljon kävijöitä.

Teoriassa olemme kiinnostuneita kaikkista hakukoneista. Käytännössä hakukoneoptimointi = Google-optimointi.

Mitä eroa on käsitteillä hakukoneoptimointi ja hakukonemarkkinointi?

Vaikka jotkut ihmiset käyttävät hakukoneoptimointia  ja hakukonemarkkinointia toistensa synonyyneinä, hakukoneoptimointi on itse asiassa osa hakukonemarkkinointia (engl. SEM = Search Engine Marketing).

Hakukoneoptimointi tarkoittaa prosessia, jossa käyttäen sivuston sisäisiä ja ulkoisia tekijöitä (yleensä maksuttomia) saadaan web-sivusi sijoittumaan hyvin valitsemillasi avainsanoilla, jotta saat enemmän liikennettä sivustoillesi hakukoneesta.

Hakukonemarkkinointi menee hieman pidemmälle ja sisällyttää maksulliset hakukonetulokset ja muita maksullisia tapoja saada lisää liikennettä verkkosivustollesi.

Mitä eroa on maksetuilla ja luonnollisilla (orgaanisilla) hakutuloksilla?


Luonnolliset hakutulokset on tärkein käyttäjän näkemä tulos hänen tehdessään Google-haun. Orgaanisessa hakutuloksessa esiintyvät sivustot vastaavat hakukoneen näkemyksen mukaan parhaiten käyttäjän käyttämiä avainsanoja. Useimmat näistä sivustoista näkyvät hakukoneen tulosten yläosassa, koska sivustojen ylläpitäjät ovat hakukoneoptimoineet sivustonsa tavoitteenaan saavuttaa hakutulosten kärkipaikka.

Maksetut (tai "sponsoroidut") hakutulokset näkyvät yleensä orgaanisten hakutulosten ylä-, ala- tai oikealla puolella. Yleensä nämä ovat ns. pay-per-click (PPC) mainoksia, mikä tarkoittaa, että sivuston omistaja maksaa mainoksesta vain, kun joku käyttäjä napsauttaa hänen mainostaan (vastakohtana näyttökerroista maksamiselle). Hakukoneoptimointia ja PPC-mainoksia voi käyttää samanaikaisesti.

Hakukoneoptimoinnilla ei saa ilmaista liikennettä, vaan hyvien luonnollisten hakutulosten saavuttaminen vie aikaa ja/tai rahaa. Mutta pitkällä aikavälillä se on yleensä halvempaa kuin PPC.

Sivun sisäinen hakukoneoptimointi


Sivun sisäisellä hakukoneoptimoinnilla (engl. on-page SEO) tarkoitetaan toimenpiteitä, joita teet omalla sivustolla parantaaksesi sen sijoitusta hakukoneissa. Tämä sisältää mm.:
  • Tuotetaan sisältöä tiettyjen avainsanojen ympärille.
  • Muotoillaan / suunnittellaan sivusto siten, että tärkeimmpiä avainsanoja korostetaan ja ne näkyvät sivun yläosassa .
  • Sisältää valitut avainsanoja sisällönkuvauskentissä.
  • Sisältää avainsanoja navigointivalikossa ja muissa linkeissä.
  • Avainsanojen Käyttö muualla sivustolla, kuten otsikoissa, sivun osoitteessa jne.
  • Käyttämällä aiheeseen liittyviä muita avainsanoja sivustolla

    Sivun ulkopuolinen hakukoneoptimointi


    Sivun ulkopuolinen hakukoneoptimointi (engl. off-page SEO) tarkoittaa niitä toimenpiteitä sivustosi ulkopuolella, jotka parantavat verkkosivusi  sijoitusta hakukoneissa.

    Tämä on toinen tapa sanoa "hankkia linkkejä" ja "hankkia lisää linkkejä".

    Kuinka nopeasti näen tuloksia?


    Jos tavoittelet ns. pitkän hännän avainsanoja, voit nähdä tuloksia melko nopeasti, mutta kannattaa muistaa, että hakukoneoptimointi on pitkän aikavälin strategia.

    Jos tavoittelet kilpaillumpia hakusanoja, valmistaudu sitoutumaan vähintään kolmesta kuuteen kuukautta kestävään johdonmukaiseen työskentelyyn.

    No comments:

    Post a Comment